URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#436096
Verze : 3
Reklama
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#427576
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#428500
Verze : 0
Stíhací letka 12 Byla vytvořena společně se stíhací letkou 11 dne 31.8.1939 na letišti Piešťany ze 37., 38. a a 39. letky a spolu se stíhací letkou 11 tvořila Stíhací skupinu Piešťany. Ve svém stavu měla 12 letuschopných stíhacích Avia B-534. Velitelem skupiny byl jmenován major Karol Sojček.
1.9.1939 Celá skupina obdržela úkol vzdušné ochrany komunikací, vykládacích prostorů vojsk a zařízení válečného průmyslu ve východním Slovensku. Kromě toho velení armády požadovalo vzdušnou ochranu pro německý XVIII armádní sbor v prostoru Jablonka – Trstena – Oravský Podzámok – Hruštín – Liptovská Sielnica. Německým velitelstvím byl slovenskému stíhacímu letectvu vydán zákaz letů do 3. září. Nejsou zaznamenány žádné lety letky.
2.9.1939 Ráno byl zákaz letů odvolán. Od tohoto dne měly slovenské stíhačky provádět lety nad západním a severním Slovenskem. Letadla označená starými československými znaky měla být pokládána za nepřátelská. Letka prováděla lety všemi dvanácti stroji ve dvou přidělených stíhacích prostorech: „A“– Piešťany – Nové Mesto nad Váhom – Trenčín – Púchov – Čadca – Sučany – Fačkov „B“ - Piešťany – Nitra – slovensko-maďarské hranice u Bratislavy – Jablonica.
3.9.1939 Byly prováděny úkoly tak jako 2. září.
4.9.1939 Stíhací skupina v Piešťanech obdržela rozkaz: „ 4. září prováděla jednotlivá nepřátelská letadla průzkum v prostoru Lundenburg – Moravská Ostrava – Vysoké Tatry – Trenčín – Vídeň lety převážně ve velké výšce. Stíhací skupina maj. Sojceka může lovit dvojicemi nebo roji.“
5.9.1939 Celá stíhací skupina měla jednotlivými roji vyhledávat a ničit polská průzkumná letadla, která se stále objevovala nad Slovenskem. Nejsou zaznamenány žádné lety letky.
6.9.1939 Stíhací prostor a úkoly letky pod velením mjr. Karola Sojčeka (?) v Žilině zůstaly nezměněny Velením byl vydán zákaz přeletů nad vlastními jednotkami pod hladinou 1000 metrů z důvodu omezení možnosti ztrát způsobených vlastní protiletadlovou palbou.
7.9.1939 Německé pozemní jednotky ostřelovaly slovenská stíhací letadla. Proto byl zopakován zákaz letů ve výšce pod 1000 metrů nad vlastními vojsky. Letka pravděpodobně provedla přelet z letiště Žilina do Spišské Nové Vsi (Zipser-Neudorf).
8.9.1939 Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
9.9.1939 Byl obdržen rozkaz o doplnění výsostného označení všech slovenských vojenských letadel. Dosavadní označení mělo být opsáno bílým kruhem o poloměru 15 cm. Změna měla být provedena do půlnoci 10. září. Kromě toho měly být německé pozemní jednotky poučeny o typech a siluetách slovenských vojenských letadel.
10.9.1939 Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
11.9.1939 Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
12.9.1939 Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
13.9.1939 Letka byla i nadále ve Spišské Nové Vsi (Zipser-Neudorf) Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
14.9.1939 Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
15.9.1939 Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
16.9.1939 Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
17.9.1939 Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
18.9.1939 Pravděpodobně už nebyly prováděny žádné bojové lety.
19.9.1939 Pravděpodobně už nebyly prováděny žádné bojové lety.
20.9.1939 Letka nadále zůstává na letišti ve Spišské Nové Vsi. Ve stavu měla 10 letadel Avia B-534 a 11 pilotů.
Zdroj: Emmerling M.: Luftwaffe nad Polską 1939 Cz.I Jagdflieger, Armagedon, Gdynia 2002, ISBN 83-911393-4-4.
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#212521
Verze : 0
Reklama
Skupinové foto pilotov Letky 12, v tom čase bojujúcej pod krycím označením Milota.
Na fotke úplne vpravo stojí rotník Jozef Drlička, ktorý bol prvou bojovou stratou 1. garnitúry Letky 13.
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#571361
Verze : 0
Diskuse
Citace - stary :
Byla vytvořena společně se stíhací letkou 11 dne 31.8.1939 na letišti Piešťany ze 37., 38. a a 39. letky a spolu se stíhací letkou 11 tvořila Stíhací skupinu Piešťany.
Letka 12 vznikla zlúčením stíhacej letky 45 a 49 v Spišskej Novej Vsi (dátum 31. 8. 1939 súhlasí). Ako dôkaz poslúži stíhacie eso František Hanovec. Po vzniku SVZ je evidovaný ako príslušník letky 45 (Spišská Nová Ves) a neskôr už ako príslušník letky 12 (Spišská Nová Ves). Počas polského ťaženia využívala letka 12 tiež letisko Ňaršany a Išla .
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#436191
Verze : 0
V knize Stanislav - Klabník: Slovenské letectvo 1944-1945, 3. diel se na straně 9 uvádí, že "Dátum presunu bol stanovený až na 1. 8. 1944. Počiatočným cieľom skupiny bola letisková plocha Nižný Hrabovec." a "Ďalší presun ... sa konal až 3. 8. ... po 20-minútovom lete pristáli v poriadku na letisku Išla". Kniha Šumichrast - Klabník: Slovenské letectvo 1939-1944, 2.diel uvádí na straně 142, že "Stíhacia letka 12 ... sa presunula na svoje nové pôsobisko 2. augusta ...". Je pravděpodobné, že velitelství letky se v Kapušanech nacházelo i nadále, jelikož na straně 15 (díl 3) se spíše, že "Už 29. 8. ... por. Droppa zatelefonoval svojmu veliťelovi stot. Páleníčkovi do Kapušian..."
Z toho vyvozuji, že velitelství letky bylo v Kapušanech a její letadla byla umístěna v Prešově (Išla), odkud 31.8. přeletěla do SSSR.
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#450044
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.